Skills van de Servicedesk Medewerker

Het is zo ver. Je hebt je MBO ICT diploma behaald en je staat te trappelen om al je opgedane kennis in de praktijk uit te gaan gaan voeren. Solliciteren dus!  

Je zoekt op het Internet naar geschikte vacatures en je komt er al snel achter dat met jouw opleiding en ervaring je waarschijnlijk vaak de vacature van Servicedesk Medewerker tegenkomt. Veelal wordt er ervaring gevraagd in een vergelijkbare functie en daarnaast ook ervaring met een servicedesktool zoals Topdesk. Het helpt hierbij natuurlijk als je ervaring hebt opgedaan in je stage of op school.

Vaak wordt er ook ITIL kennis en ervaring gevraagd, of zelfs het ITIL Foundation Certificaat. Opvallend, omdat het ITIL Foundation Certificaat veel verder gaat dan theoretische kennis over het werken op een Servicedesk. Zo’n 10 jaar geleden sloot ITIL Foundation V2, met de focus op de verschillende processen als onder andere Incident Management en Problem Management, veel beter aan bij de praktische kennis van de MBO geschoolde IT-er. Nu, met de Lifecycle van V3, is het in mijn beleving meer HBO-niveau geworden.

Toch blijf ik fan van ITIL en gaan we door met het verzorgen van trainingen voor onze medewerkers en stagiairs. Het certificaat is een waardevolle aanvulling op je CV, dit merken wij ook bij onze detacheringsactiviteiten. Mijn aanrader aan alle starters in ICT- support is dan ook: behaal je ITIL Foundation-certificaat, het helpt je in je carrière.

Wil je graag meer informatie over het ITIL Foundation-certificaat? Laat even een berichtje achter en we komen hier zo snel mogelijk op terug.

 

Peter van der Meij | Talent Masters | www.talentmasters.nl